17 aug. 2014

Chocolate Chip Cookies Paleostyle

Chocolate Chip Cookie helt i paleostil, eller ja, Beroende på vad man själv väljer för choklad. Själv föredrar jag 90% så då är den nästintill ren men det finns självklart bra produkter att köpa i ul¨tvalda butiker, sen går det även att göra egen choklad för den som vill det :) Receptet hittades på denna hemsidan , som dessutom har mycket andra bra recept och information kring hälsa och kosthållning!

INNEHÅLL: 
CA 6st

4,5 dl Mandelmjöl
1,25 krm Bakpulver
1,25 krm Salt
0,5 tsk Kanel

0,75 dl Smält Kokosolja
2 msk Honung
2 msk Kokosmjölk
1 dl Hackad mörk Choklad


GÖR SÅHÄR:

  • Blanda de torra ingredienserna i en skål
  • Blanda de våta ingredienserna i en liten skål
  • Blanda ihop allt, tillsätt sedan chokladen och blanda igen
  • Klicka eller forma kakor på dubbla bakplåtspapper i önskad storlek och tjocklek
  • Grädda på 175* i mitten av ugnen ca 10-20 minuter

Jag hade mina inne i 15 minuter, då var dem väldigt mjuka när jag tog ut dem, men efter ca 15 minuter utanför ugnen så var dem stela. Dock var dem fortfarande lite mjuka dagen efter, så önskar man extra krispiga behöver dem vara inne längre i ungen. Var då försiktig så dem inte bränner under.

TIPS: Sätt in dem i frysen en stund så att dem blir kylda och bara lite frysta! 


På denna bilden så testade jag att ha i Boveteflingor, torkade bär och hackade nötter. Dock blev den lite för smulig så doppade botten i smält choklad så den höll ihop sig bättre. 

1 kommentar: