13 mars 2016

Testbakar limpa på Teffmjöl

INNEHÅLL:
Ogräddad /Receptet hittade jag HÄR
4 ägg
50 gram smör (Eller Ghee)
4 dl teffmjöl
4 dl kokosmjöl
2 msk fiberhusk
3 tsk bakpulver
3 msk chiafrön
3 msk linfrön
1/2 dl solroskärnor
1-2 tsk salt

GÖR SÅHÄR:
- Smält smöret och låt svalna
- Vispa äggen poröst
- Blanda alla torra ingredienser
- Blanda ihop allt. Lättast genom att använda elvisp på lägsta hastighet
- Tillsätt vatten tills det blir en deg (inte smet!) Max 7-8dl, jag använde hälften
- Forma till önskad form. 
- Grädda i ugnen 60min på 200* 
- Smakar väldigt bra nygräddad! 


Väldigt grovt bröd så passar bra till soppa! Här gjord på blomkål/palsternacka ihop med persilja.


Jag formade min direkt på bakplåtspapper och den höjdes några centimeter men inte väldigt mycket. Nästa gång blir det nog frallor eller i brödform. Alla som smakade godkände receptet. Neutral smak och kompakt, brödigt. Inte "äggigt" som många andra lchf-bröd är nybakta. 

Går även bra att forma till frallor, då gräddas dem i 20min istället


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar