5 sep. 2014

Matpaj fritt från gluten/mjölk

Fick i uppgift att göra en matig paj till kräftskivan. Jag som i princip aldrig gör paj till mig själv hade inget bra recept på lager och fick snabbt börja söka runt efter något fritt från gluten och mjölkprodukter. Kombinerade ihop flera recept för att kunna använda den maten jag hade hemma och detta blev slutresultatet:




PAJSKALET:

Innehåll:
1dl Mandelmjöl
1dl Bovetemjöl
50g Rumstemp Smör
1st Ägg
1 tsk Fiberhusk

Gör såhär:
- Blanda allt och vispa lugnt med elvisp.
- Tryck ut degen i en smörad form. (jag använde ......)
- Förgrädda i 200* ca 5-10min

ÄGGSTANNING:

Innehåll:
2-3 st Ägg
2 msk Majonäs
100g Getost
Salt/Peppar

Blanda allt i en handshaker

INNEHÅLL PAJEN:

100g Räkor (handskalade)
4st Ägg (Hårdkokta)
60g Färsk Spenat (eller fryst som tinats upp och vattnet kramats ur)
Dill

Grädda i 200g ca 15 min eller tills den fått färg

1 kommentar: