15 feb. 2013

Älgkorv med Blomkålsmos

'Korv med Mos' har länge klingat negativt i mina öron då man snabbt förknippar det med någon massproducerad grillkorv som till störst del innehåller djurdelar man helst inte vill äta + mjöl + kemiska utfyllningar. Moset det samma, något slags pulver som inte känns naturligt alls. 

Men, det behöver inte alls vara på detta viset! För mig är Korv med mos en riktig söndagsmiddag. 
Jag har tur att ha en kreativ Syster (som dessutom är vän med jägare) så jag har fått några hemlagade Älg-korvar! Moset är kokad blomkål som jag mixat med smör, lite vitpeppar och spiskummin. 




Korv kan man göra själv, inte jätte smidigt, så jag rekommenderar att göra mycket åt gången för att sedan frysa in. Det som används är köttbitar som blivit över vid slakt, som annars används till färs. Fårtarmar, och valfri kryddning. Har du inte tillgång till kött själv går detta ofta att beställa från chark-avdelningen i större matbutiker. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar